Scroll Top

PUBLICATIONs

 

Below, you can see the scientific articles published by the AFIPE (UPM-INEF) research group on sports physical activity at school age. Likewise, the following online resource in book format published by this research group, accessible through the following link:

  • Coterón, J., González, J., Mora, C. y Fernández Caballero, J. (2018). Guía de iniciación a la gamificación en Educación Física. Madrid: Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid. DOWNLOAD HERE
  1. Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., & Spray, C. M. (2021). A person-centred approach to understanding dark-side antecedents and students’ outcomes associated with physical education teachers’ motivation. Psychology of Sport and Exercise, 57, 102021. doi:https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.102021
  2. Franco, E., Cuevas, R., Coterón, J., & Spray, C. (2022). Work Pressures Stemming From School Authorities and Burnout Among Physical Education Teachers: The Mediating Role of Psychological Needs Thwarting. Journal of Teaching in Physical Education, 41(1), 110-120. doi:https://doi.org/10.1123/jtpe.2020-0070.
  3. Franco, E., González-Peño, A., & Coterón, J. (2023). Understanding physical education teachers’ motivational outcomes and feasibility beliefs to implement motivational strategies: The role of perceived pressures from a variable- and person-centered approach. Psychology of Sport and Exercise, 64, 102337. doi:10.1016/j.psychsport.2022.102337
  4. Franco, E., Tovar, C., González-Peño, A., & Coterón, J. (2021). Effects of a Sport Education model-based teaching intervention on students’ behavioral and motivational outcomes within the physical education setting in the COVID-19 scenario. Sustainability, 13, 12468. doi:10.3390/su132212468
  5. González-Peño, A., Franco, E., & Coterón, J. (2021). Do Observed Teaching Behaviors Relate to Students’ Engagement in Physical Education? International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2234. doi:https://doi.org/10.3390/ijerph18052234
  6. Grassi- Roig, M., Pérez-Tejero, J., & Coterón, J. (2022). Efectos de una formación en inclusión sobre la autoeficacia del profesorado de Educación Física. Cultura, Ciencia y Deporte, 17(51), 3-11.
  7. Pérez-Tejero, J., Grassi-Roig, M., Franco, E., & Coterón, J. (2022). Efectos de un programa de concienciación hacia la discapacidad en Educación Física. Retos, 45, 1041-1049.
  8. Ricetti, A., Franco, E., Coterón, J., & Gómez, V. (2021). Estado de flow e intención de práctica de actividad en adolescentes argentinos. Revista de Psicología, 39(1), 289-310. doi:https://doi.org/10.18800/psico.202101.012
  9. Sánchez-Vegas, V., Coterón, J., González-Peño, A., & Franco, E. (2022). Educación Física en centros bilingües: efecto de la utilización del idioma sobre la percepción de la comunicación docente y la motivación del alumnado. Retos, 43, 352-360.
  1. Coterón, J., Acha, A., & Franco, E. (2019). Incidencia de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas sobre el burnout experimentado por los profesores de educación física. Revista Española de Educación Física y Deportes(426), 281-288.
  2. Coterón, J., & Franco, E. (2019). Motivación y compromiso del alumnado en educación física en función del burnout del docente. Sportis. Revista técnico-científica del deporte escolar, educación física y psicomotricidad, 5(1), 101-117. doi:https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.1.3634
  3. Coterón, J., Franco, E., & Almena, A. (2020). Predicción del compromiso en Educación Física desde la teoría de la autodeterminación: análisis de invarianza según el nivel de actividad física. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(46), 483 – 492.
  4. Coterón, J., Franco, E., Ocete, C., & Pérez-Tejero, J. (2020). Teachers’ Psychological Needs Satisfaction and Thwarting: Can They Explain Students’ Behavioural Engagement in Physical Education? A Multi-Level Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(22), 8573. doi:https://doi.org/10.3390/ijerph17228573
  5. Franco, E., & Coterón, J. (2018). Influencia de la viabilidad percibida por los profesores en el desarrollo de estrategias motivacionales sobre la motivación del alumnado en clase de Educación Física. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20(2-3), 235-255. doi:https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2018.235-255
  6. Franco, E., Coterón, J., Huéscar, E., & Moreno-Murcia, J. A. (2020). A person-centered approach in physical education to better understand low-motivation students. Journal of Teaching in Physical Education, 39(1), 91-101. doi:https://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0028
  7. Franco, E., Coterón, J., & Martínez, H. A. (2019). Invarianza cultural del cuestionario de la orientación a la tarea y al ego y diferencias en las orientaciones motivacionales entre estudiantes de educación física de España, Argentina, Colombia y Ecuador. Diversitas. Perspectivas en psicología., 15(1), 51-60. doi:https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2019.0001.04
  8. Franco, E., González-Peño, A., & Coterón, J. (2020). Compromiso y motivación en los alumnos de educación física, ¿es importante el burnout del profesor? Revista de Psicología del Deporte, 29, 28-35.
  9. Ocete, C., Pérez-Tejero, J., Coterón, J., & Reina, R. (2020). How do competitiveness and previous contact with people with disabilities impact on attitudes after an awareness intervention in physical education? Physical Education and Sport Pedagogy, 27(1), 19-31. doi:10.1080/17408989.2020.1834527
  1. de Toledo, E., Franco, E., Coterón, J., & Hess, C. (2017). Influencias internacionais na sistematizacao do esporte na Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Revista Brasileira de Educacao Fisica e Esporte, 31(supl.11), 139.
  2. Franco, E., & Coterón, J. (2017). The effects of a basic physical education intervention to support the satisfaction of basic psychological needs on the motivation and intentions to be physically active. Journal of Human Kinetics, 59, 5-15. doi:https://doi.org/10.1515/hukin-2017-0143
  3. Franco, E., Coterón, J., & Brito, J. (2016). Propiedades psicométricas del TEOSQ adaptado a la educación física en estudiantes ecuatorianos. Maskana, 7(2), 69-76. doi:10.18537/mskn.07.02.06
  4. Franco, E., Coterón, J., & Gómez, V. (2017). Invarianza cultural de la medida de la intención de ser físicamente activo en España, Argentina, Colombia y Ecuador. Revista Española de Educación Física y Deportes, 418 (supl.), 475-481.
  5. Franco, E., Coterón, J., & Gómez, V. (2017). Promoción de la actividad física en adolescentes: el rol de la motivación y autoestima Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 9(2), 1-15. doi:10.5872/psiencia/9.2.24
  6. Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., & Brito, J. (2017). Propiedades Psicométricas de la BPNES Adaptada a la Educación Física en Argentina, España y Colombia. Evaluar, 17(2), 97-112. doi:10.35670/1667-4545.v17.n2.18724
  7. Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., Brito, J., & Martínez-González, A. (2017). Influencia de la motivación y del flow disposicional sobre la intención de realizar actividad físico-deportiva en adolescentes de cuatro países. Retos, 31, 46-51. doi:https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.39713
  8. Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., & de Franza, A. L. (2017). Relación entre motivación, actividad física realizada en el tiempo libre y la intención futura de práctica de actividad física. Estudio comparativo entre adolescentes argentinos y españoles. SPORT TK, 6(1), 25-34. doi:https://doi.org/10.6018/280371
  9. Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., & Pérez-Tejero, J. (2017). The role of dispositional flow’s dimensions in the prediction of intention to be physically active in adolescents. Universitas Psychologica, 16(4). doi:https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.rdfd
  10. Franco, E., Coterón, J., & Martínez, H. A. (2017). Apoyo a la satisfacción de las necesidades psicologicas básicas en educación física, ¿existen diferencias entre chicos y chicas? Revista Española de Educación Física y Deportes, 418 (supl.), 302-309.
  11. Franco, E., Coterón, J., Martínez, H. A., & Brito, J. (2017). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. Suma Psicológica, 24(1), 1-8. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.07.001
  12. Franco, E., Coterón, J., & Pérez-Tejero, J. (2016). Intención de ser físicamente activos entre estudiantes de Educación Física: Diferencias según la obligatoriedad de la enseñanza. Revista Española de Educación Física y Deportes, 414(3), 39-51.
  13. Martínez, H. A., Franco, E., Coterón, J., & Cardona, J. (2015). Relación entre motivación e intención de practicar actividad física. Un estudio entre alumnos colombianos y españoles. Revista Digital de Educación Física. EmasF, 37(Nov-Dic), 24-33.
  14. Ocete, C., Lamata, C., Coterón, J., Durán, J., & Pérez-Tejero, J. (2017). La percepción de los alumnos de Secundaria y Bachillerato hacia la inclusión de compañeros con discapacidad en Educación Física: análisis de las actividades de reflexión. Psychology, Society, & Education, 9(2), pp. 299-310.
  15. Ocete, C., Pérez-Tejero, J., & Coterón, J. (2015). Propuesta de un programa de intervención educativa para facilitar la inclusión de alumnos con discapacidad en educación física. Retos, 27, 140-145.
  16. Ocete, C., Pérez-Tejero, J., Franco, E., & Coterón, J. (2017). Validación de la versión española del cuestionario: Actitudes de los alumnos hacia la integración en educación física (CAIPE-R). Psychology, Society and Education, 9(3), 447-458. doi:https://doi.org/10.25115/psye.v9i3.1025
  1. Coterón, J., Franco, E.,& Gil, J. (2012). Opinión del alumnado sobre la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior en estudios de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Revista Complutense de Educación, 23(1), 191-206.
  2. Coterón, J., Franco, E., Pérez-Tejero, J., & Sampedro, J. (2013). Clima motivacional, competencia percibida, compromiso y ansiedad en educación física. Diferencias en función de la obligatoriedad de la enseñanza. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 151-157.
  3. Coterón, J., Sampedro, J., Franco, E., Pérez-Tejero, J. & Refoyo, I. (2013). The role of basic phychological needs in predicting dispositional flow of basketball players in training. Differences by sex. Revista de Psicología de Deporte, 22(1), 187-190.
  4. Coterón, J., & Sánchez, G. (2013). Expresión Corporal en Educación Física: bases para una didáctica fundamentada en los procesos creativos. Retos, 24, 117-122.